به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

استاد لوریس چکناوارایان

 14  " لوریس چکناوریان" در سال ۱۳۱۶ در بروجرد متولد شد، پدر و مادر او ارمنی بوده و به ایران پناهنده شده بودند.

 "چکناوریان" موسیقی را در هنرستان عالی موسیقی آغاز می کند و وقتی نزدیک به ۱۶ سال داشته اولین قطعه خود را که کنسرتویی برای ویولون و ارکستر زهی بوده تصنیف میکند. "چکناوریان" در آن زمان هنوز ویولون می نواخته است

   هرچند این کنسرتو نه چندان پیچیده و نه چندان مشکل است ولی با شنیدن این قطعه کمتر کسی باور می کند که نویسنده آن هنوز نوجوان است! کنسرتو ویولون "چکناوریان" ، کنسرتویی است مملو از گامهای ارمنی و تشابهات زیادی به آثار "خاچاطوریان" آهنگساز نامدار ارمنستان دارد .

    مدتی بعد "چکناوریان"  باله فانتاستیک را خلق می کند که استعداد عجیب خود را بار دیگر به نمایش می گذارد؛ "چکناوریان" مدتی بعد از آن کنسرتو پیانوی خود را تصنیف کرد (که خود از این کنسرتو به عنوان چهارمین اثرش نام می برد) که باز توانایی های خود را به عنوان یک آهنگساز ماهر نشان میدهد

    او در این سال ها در آکادمی موسیقی شهر وین و در موتسارتیوم شهر سالزبورگ به تحصیل موسیقی پرداخت و در سال ۱۹۶۱ با رتبه اول از آکادمی موسیقی وین در رشته آهنگسازی فارغ التحصیل شد.

   در سال های تحصیلش در اتریش غیر دو کنسرتوی نام برده  ، باله فانتاستیک را برای سه پیانو و سازهای ضربی و آثاری را برای پیانو خلق می کند و در همان سال به ایران می آید و در هنرستان عالی به تدریس می پردازد.

   "چکناوریان" مدتی بعد به ریاست صداخانه ملی وزارت فرهنگ و هنر برگزیده می شود و همان سال کنسرتو پیانوی او به رهبری "حشمت سنجری" با تکنوازی"وینفرید وان" در هوفن به اجرا در می آید. همچنین باله فانتاستیک او برای پیانو به همراه دیگر آثار پیانویی او با انتشارات دوبلینگر اتریش به چاپ می رسد .

    او در همین سال ها به فکر خلق اپرایی بر روی اشعار شاهنامه با نام «رستم و سهراب» می افتد که او را به تحقیق روی موسیقی ایرانی و مخصوصاً دستگاه چهارگاه وا می دارد؛ او در این مدت فرصت را غنیمت شمرده و از نظرات "حسین تهرانی" هم در مورد این موسیقی و ریتم های آن بهره مند می شد .

   "چکناوریان"در سال ۱۹۶۳ به اتریش باز می گردد و با همکاری"کارل ارف "مشغول نوشتن متدی برای موسیقی کودکان می شود و به گفته خودش قرار است در فرهنگستانی که به نام خودش تاسیس کرده، این متد به کار آید. او طی ۲ سال ۱۵۰ قطعه برای پیانو از مبتدی تا عالی با روش "کال ارف " تصنیف می کند که قسمتی از آن به انتشار هم رسیده است. "ارف" او را تشویق به ادامه تصنیف «رستم و سهراب» می کند ولی سالها بعد این اپرا به پایان می رسد.

   از سال 1970تا 1966 "چکناوریان" استاد کالج کنکوردیا، استاد و رئیس گروه اپرا و سازهای ارکستری دانشگاه مینه سوتا بوده است. او در دانشگاه موسیقی میشیگان به تحصیل رهبری ارکستر هم می پردازد و در این رشته فارغ التحصیل می شود که در آینده قسمت اصلی فعالیت های او را این رشته در بر می گردد.

   "لوریس چکناوریان" به عنوان یکی از چهره های با استعداد موسیقی کلاسیک هم مورد توجه و حمایت دولت ایران و هم ارمنستان بود. حمایت هایی که باعث شد او با رهبری اش را با همکاری با بهترین ارکسترهای جهان تقویت کند.

    سال ۱۹۷۰ وقتی چکناوریان به ایران می آید دیگر او یک موسیقیدان کار کشته و ماهر بین المللی است. طی ۱۵ سال فعالیت در ایران و جهان از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۵ او به رهبری ارکستر اپرای تهران می پردازد که اپرای «پردیس و پریسا» برای کودکان هم در همین دوره تصنیف و اجرا می شود. همزمان با این اپرا آهنگسازان دیگری هم به تصنیف اپرا می پردازند که اپرای «خسرو و شیرین» اثر "حسین دهلوی" یکی از همین آثار بوده که مورد توجه اهل موسیقی قرار می گیرد .

    یکی از بزرگترین افتخارات "چکناوریان" در این سال ها، انتخاب او به عنوان رهبر ویژه کمپانی RCA در انگلستان است (رهبری این ارکستر را بزرگانی مثل توسکانینی و برنشتاین به عهده داشته اند) که باعث ضبط آثار زیادی توسط او می شود که بعضی روی صفحه گرامافون به انتشار می رسد و در سال های اخیر هم چند اثر آن بصورت CD به انتشار رسیده که تنها آثاری است از کمپانی معظم RCA که نام یک ایرانی بر روی آن حک شده است. در میان این آثار RCA  "چکنواریان " بعضی از دید منتقدان به عنوان آثار تاریخی(historic) یاد شده است .